I boken ger Jan-Erik Wiik en översikt av Finlands järnvägshistoria fram till 1918. Han kommer på många punkter fram till andra uppfattningar än tidigare författare. Den upplysta allmänheten var inte före 1850 så okunnig om järnvägar som en del författare har skrivit. Det var inte Krimkriget som i första hand stoppade de tidiga järnvägsplanerna. Georg Theodor Chiewitz roll har tidigare helt förbisetts. Ryssarna tvingade oss inte att anta bredspåret. Finland var nära att få elektriska järnvägar för mer än 100 år sedan. Det fanns järnvägsplaner på Åland och stora hamnvisioner i Åbo. Och så vidare.
Finlands järnvägshistoria berör alla landsändar. Stad kämpade mot stad om att få ett eget spår. Nationella synpunkter bröts mot ekonomiska. Olika företagsintressen tävlade om statens begränsade resurser.
Verket är på många sätt unikt. Hittills har det inte funnits en enda sammanfattande inhemsk järnvägshistorik på svenska. Inte heller på finska finns något helt motsvarande verk.
Boken kostar 20 euro (inklusive moms 10 %) + post- och förpackningsavgift, inom Finland 6,60 euro (inklusive moms).
Den har mjuka pärmar och sidantalet är 312. Du kan beställa boken mot faktura med beställningsformuläret nedan. Kom ihåg att besvara spamfiltrets fråga längst ner, annars får vi inte din beställning. När din beställning skickats iväg korrekt ser du en automatisk bekräftelse på skärmen.